یکشنبه ۱۳۹۷/۰۸/۲۰

رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین:

مدیریت شهری نقش مؤثری در تحقق توسعه گردشگری پایدار شهر قزوین دارد

حسنعلی اصغری، رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین تأکید کرد: مدیریت شهری به عنوان مهم‌ترین عامل کلیدی ایجاد تغییر و تحول بنیادی نقش مؤثری در مسیر تحقق اهداف توسعه گردشگری پایدار شهر قزوین خواهد داشت.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری قزوین؛ اصغری اظهار کرد: شهرها مدیریت می‌شوند تا بتوانند رفاه و آسایش ساکنان خود را تأمین کنند و در این مسیر شهرداری‌ نقش مهمی در موفقیت برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری و همچنین رفع نیاز جمعیت، جریان عبور و مرور در شهر، رفاه عمومی، مسکن، کاربری زمین، اوقات‌فراغت، فرهنگ، اقتصاد، تأسیسات زیربنایی و ... را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهر تاریخی و فرهنگی قزوین با برخورداری از آثار و یادمان‌های تاریخی و ظرفیت‌های طبیعی و مذهبی منحصر‌به‌فرد خود، توان‌مندی بسیار زیادی به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد و در این راستا اقدامات قابل قبولی در زمینه تبلیغات و معرفی جاذبه‌های این شهر صورت گرفته، اما لازم است اهتمام بیشتری در این حوزه صورت پذیرد.

رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین با بیان این که مدیریت گردشگری پایدار به‌منزله نمادی از هویت فرهنگی، طبیعی و انسانی از بخش‌های مهم اقتصاد شهری است، تاکید‌ کرد: پایداری در مبحث گردشگری شهری مستلزم توجه نظام‌مند به ابعاد فنی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تاریخی، زیست‌محیطی در مسیر بهره‌مندی از جاذبه‌های گردشگری با نیاز امروز و حفظ و ماندگاری این منابع برای آیندگان است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که مدیریت شهری فقط به معنای شهرداری و شورای اسلامی شهر نیست، بیان کرد: هر عنصری که در فرآیند مدیریتی شهر و موضوعات مرتبط با حوزه شهری تأثیرگذار باشد، جزئی از مدیریت شهری است.

اصغری خاطرنشان کرد: هدف مجموعه مدیریت شهری قزوین همواره، ارتقای شرایط‌کار، زندگی و حفاظت از حقوق شهروندان و تشویق آنان به توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر حفاظت کالبدی از شهر است.

معاون شهردار قزوین در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی گفت: به منظور ایجاد تحولی نوین در حوزه گردشگری شهری و دستیابی به اهداف توسعه پایدار گردشگری شهری در حال بررسی تشکیل شورای راهبری توسعه گردشگری شهرداری قزوین با حضور نخبگان، فرهیختگان و صاحبان علم در زمینه صنعت گردشگری با هدف سیاست‌گذاری‌های کلان برای فعالیت‌های کارگروه گردشگری هستیم.

رئیس کارگروه گردشگری شهرداری قزوین در پایان افزود: ادراک شهروندان از تاثيرات گردشگري و ميزان رضايت‌مندي آن‌ها از وجوه مختلف آن، يکي از شاخصه‌هاي مهم تحقق توسعه پايدار گردشگری شهري است، در حالي که در بیشتر موارد سنجش ميزان اثر گردشگري در توسعه شهر مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

همچنین اصغری اظهار‌کرد: باید بپذیریم که توسعه گردشگري شهري اثرات مثبت اقتصادي و اجتماعی انکارناپذيري بر جامعه محلی شهري داشته و در کنار آن می‌توان با سیاست‌گذاری صحیح و مدیریت علمی کارآمد ضمن کاهش آثار منفی آن بر شهر میزبان، در مسیر تحقق اهداف توسعه گردشگری پایدار شهری گام برداشت.

پایان پیام

تصاویر مرتبط